Sairastuin suolistosairauteen (Colitis) v 1984. Leikkaus oli 1994. Söin sen jälkeen edelleen ruisleipää, koska se ei selvästi vaikuttanut huonontavasti eikä sitä kielletty. Vyöhyketerapian opiskeluun liittyvän ravintoterapiakurssin jälkeen aloin 2004 käyttää margariinien sijasta voita sekä oliiviöljyä. Söin monipuolisesti, mutta söin myös makeisia ja leivonnaisia. Veriarvoni ovat aina olleet hyvät. Hb arvo on ollut aina välillä alhainen, joten otin rautaa purkista. 

Jossain matkan varrella aloin laittaa aamupalaksi smoothien, johon turkkilaisen jugurtin lisäksi laitoin hedelmiä ja liotettuja pähkinöitä. Ehkä kuivatettua lehtikaalia tai nokkostakin. Aloin ottaa isompaa määrää D-vitamiinia ja myös kalaöljykapseleita. Otin myös joitakin muita vitamiineja esim. magnesiumia.

Kuulin paljon leivän epäterveellisyydestä ja tunnistin itsessäni suoliston turvotuksen. Aloin vähentää leivän käyttöä ja laitoin aamulla smoothien tai paistoin kananmunia, johon lisäsin esim. kuivattua lehtikaalia. Söin kuitenkin leipää eväinä esimerkiksi matkalla, koska se oli "niin kätevää".

Isälläni oli glaukooma ja minun silmänpaineeni ovat olleet normaalin ylärajoissa. Painetta ja silmiä on seurattu parin vuoden välein. Kävin myös näkökenttätutkimuksissa. Luin muutama vuosi sitten netistä, että glaukoomapotilaan pitäisi vähentää radikaalisti sokerin käyttöä. Silti en pystynyt lopettamaan makeisten ja lakritsan syöntiä. Kakku myös maistui, kun sitä oli tarjolla. Perunaa söin lähes päivittäin. 

Syyskuussa 2018 näkökenttätutkimus näytti, että toisessa silmässä näyttäisi olevan  muutosta. Silmälääkäri oli sitä mieltä, että nyt minun pitää alkaa laittaa varmuuden vuoksi tippoja silmiin. Lääke on hyvä, mutta neste pitää huolellisesti pyyhkiä silmien ympäriltä pois, sillä se tummentaa ihoa. 

Olin kuin shokissa. En mitenkään voisi alkaa käyttää sitä lääkettä. Vai että mustat silmänympärykset. Teen mitä vaan, ettei tarvitse. Tutkin taas nettiä ja otin Antti Heikkilään yhteyttä. Hän vastasi lyhyesti "Viljaton ketodieetti". Siis viljat pois ja vähähiilihydraattinen ruokavalio käyttöön. Hänen kokemuksensa mukaan moni on saanut apua myös glaukoomaan.

Ostin heti Lääkkeetön elämä -kirjan, liityin Terveysklubiin ja aloin noudattaa ruokavaliota. Lääkkeen uhka sai minut irti kaikesta makeasta, leivästä ja perunoista. Tajusin viimein, että leivän sisältämä gluteeni saattaa olla syy moniin autoimmuunisairauksiin esim colitis. Onneksi  sokerista irrottautuminen ei ollutkaan vaikeaa. Siinä auttoi ruokavaliooni lisäämäni rasva, joka antoi energiaa ja piti nälän poissa. Ruokavalioni lopetti sokeririippuvuuteni - sitähän se oikeasti oli. 

Muutamassa viikossa huomasin saaneeni apua. Ruokailujen välinen aika piteni enkä enää tullut niin nälkäiseksi, että heti pitää saada jotain syötävää. Aiemmin minulle tuli tällaisissa tilanteissa aina päänsärky, joka ei meinannut hellittää.

Suolistolle teki tosi hyvää olla kokonaan ilman leipää. Olo oli terveempi. Paino ei myöskään laskenut, vaikka olen koko elämäni joutunut seuraamaan painon pysymistä. 

Syön mm rasvaista lihaa, luista keitettyä lientä, kalaa, kanaa, sisäelimiä, siemenleipää, kaaleja, salaatteja, lanttua, porkkana ja punajuuri raasteena, sieniä, pähkinöitä, siemeniä, avokadoja, turkkilaista jugurttia. Grape, kotimainen omena ja marjat. Otan kalanmaksaöljyä ja käytän paljon kookosrasvaa. 

Yritän laittaa eri päivinä erilaista ruokaa. Mieheni syö edelleen perunaa ja leipää, joten laitan eri vaihtoehtoja. Terveysklubin resepteistä olen löytänyt paljon  leivonnaisia, joihin käytetään mantelijauhoja vehnäjauhojen sijaan. Nykyisin valmistan ruokaa ja leivon useammin kuin aiemmin. Toisaalta yksinkertaisten peruselintarvikkeiden käyttö ei välttämättä ole monimutkaista.

5kk:n ruokavalion noudattamisen jälkeen kävin silmälääkärissä, mutta en ollut saanut haluamaani apua. Tajusin, että olen syönyt sittenkin liikaa hiilihydraattia. Siis uusi yritys tarkemmalla ajatuksella.

En voikaan syödä useampaa omenaa päivittäin, koska kokonaishiilihydraattimäärä saattaakin helposti mennä liian isoksi. Antin sopivaksi määrittelemät ruoka-aineet ja reseptit ovat vähähiilihydraattisia, mutta eihän se tarkoita että esim. muffineja voi syödä 5 päivässä. Pitää ottaa huomioon kokonaismäärä. 

Lääkkeetön elämä. Kuuntele 1,5h haastettelu tästä Video Terveyssummit

"Hiilihydraattien kaloreilla on eri vaikutus elimistössä verrattuna rasvan kaloreihin. Kyse ei ole pelkistä kaloreista, vaan siitä miten ruoka-aine vaikuttaa elimistössä. Sokeri nostaa insuliinitasoa, kun taas rasvalla ei ole vaikutusta insuliiniin." Antti Heikkilä kirjoittaa. 

Kirja jakaa ihmisten mielipiteet voimakkaasti. Itsekin olen kuullut erilaisia negatiivisia kommentteja. En ymmärrä miksi monet ihmiset ottavat voimakkaasti kantaa vastaan, vaikka eivät ole edes lukeneet koko kirjaa. He kuulevat jonkun toisen "asiantuntijan" sanovan tämän olevan roskaa ja ovat heti samaa mieltä.

Noudatin tarkempaa dieettiä 3 kk ja kävin toisella silmälääkärillä. Hän sanoi ettei hän sanoisi vuoden takaisista näkökenttätutkimuskuvista, että minulla on glaukooma. Varmuuden vuoksi hän määräsi minut uuteen näkökenttätutkimukseen. Kävin siinä kuukauden päästä. Opin räpyttelemään enemmän kuin aiemmin ja silmien kuivuminen ei enää haitannut näkemistäni. Lääkäri soitti, että silmät ok eikä mitään tippoja tarvita. Tule uudelleen vuoden päästä. Ihanaa!

Jatkan ehdottomasti tätä ruokavaliota, koska olo on hyvä ja olen päässyt eroon sokerista. Jatkan myös jotta silmäni pysyvät kunnossa tai ehkä vielä pikkuvauriotkin korjaantuvat. Sen näkee sitten 1-2v päästä.